Automobilka Škoda Auto uspořádala konferenci Green Energy, na níž představila řadu projektů zaměřených na snížení uhlíkové stopy ve výrobě, prodeji i provozu a servisu svých vozů. V rámci konference jsme měli možnost fyzicky navštívit část závodu. V první řadě výrobu baterií do elektromobilů, ŠKO-ENERGO a také fotovoltaickou elektrárnu na střeše výrobní haly.
Automobil z recyklátu?
Automobilka při výrobě svých vozů využívá různé druhy materiálů. Jedním z nich je využití recyklátu v různých částech vozu. Na infografice níže můžete vidět kolik recyklátu je použito na výrobu nového vozu Škoda Enyaq.

Již dnes je 85 % hmotnosti automobilů Škoda recyklovatelných a například nová Škoda Octavia používá recyklované látky v interiérech Lodge a Sportline nebo ekologicky zpracovanou kůži v interiéru Suite, k jejímuž vyčinění se používají udržitelné materiály, včetně slupek z kávových zrn. Netradiční využití kávy je příkladem inovativního projektu, který spojuje řadu činností do uzavřené smyčky v souladu s principy oběhového hospodářství. Škoda Auto dodává do svých provozů vlastní kávu získanou podle zásad Rainforest Alliance. Slupky z kávových plodů, které by se jinak zlikvidovaly jako odpad, se následně použijí k udržitelnému zpracování kožených potahů.

Výroba baterií
V roce 2023 automobilka rozšířila výrobu baterií pro plně elektrické vozy na platformě MEB a současná kapacita činí 1500 trakčních akumulátorů pro čistě elektrické vozy. Tím se závod v Mladé Boleslavi stal jedním z největších výrobců těchto komponent v celém koncernu Volkswagen. Dodává baterie nejen pro model Enyaq, ale také pro vozy ostatních koncernových značek. Pouze 20% výroby zůstává v Mladé Boleslavi, zbylých 80% baterií se dodává pro modely ID.7, Ford Explorer a další modely VW.

V červnu tohoto roku Škoda Auto spustila provoz unikátního tomografického centra pro analýzu vysokonapěťových baterií, které posouvá celkovou kvalitu a spolehlivost baterií pro elektromobily na novou úroveň. Pracoviště je schopné pomocí tomografu bez nutnosti mechanického proniknutí dovnitř baterie zobrazit její vnitřní strukturu ve velmi vysokém rozlišení. Pro představu, funguje to stejně jako když přijdete k doktorovi na CT a ten vás vyšetří jen s tím rozdílem, že tady leží baterie.

ŠKO-ENERGO
Další část prohlídky byla budova teplárny ŠKO-ENERGO, kde jsme měli možnost podívat se do míst, kde se vyrábí energie pro automobilku a také 14 tis. domácností v Mladé Boleslavi. Zajímavostí je, že celý chod teplárny řídí 10 lidí na směnu, provoz je nepřetržitý.

Společnost ŠKO-ENERGO významně přispívá k dosažení uhlíkové neutrality české automobilky. Zásadní je v tomto směru probíhající modernizace teplárny v Mladé Boleslavi na 100% využití biomasy, která by měla být dokončena do konce roku 2027, náhrada zemního plynu biometanem a zapojení obnovitelných zdrojů energie včetně větrného parku v Melči, který ročně vyrobí přes 26 GWh energie a funguje od začátku roku 2024.
Fotovoltaická elektrárna
Prohlídka závodu byla ukončená návštěvou fotovoltaické elektrárny na jedné z výrobních hal. Škoda Auto ve spolupráci se společností ČEZ ESCO vybudovala rozsáhlé fotovoltaické elektrárny. Jejich celkový instalovaný výkon činí přes 2,1 MWp s plochou střechy přes 10 tisíc m2 a veškeré náklady nese ČEZ ESCO. Škoda Auto platí jen za spotřebovanou elektřinu.

Co si myslíte, je toto správná cesta, kterou kráčí boleslavská automobilka?